Monday, September 14, 2009

adab kunjung - mengunjung

salam semua....

semalam 13 sep 2009, aku pi umah nenek aku...dia nak ngunjung..so aku n mak aku dtg memberi bantuan...heheh...bagaikan wonderpet dtg membantu..huhuhu...
adab kunjung mengunjung ni sememangnye selalu di lakukan sebelum menjelang hari raya...
byk jugak nenek mengunjung..dalam 20 org..
byk jugak kami kene masak...
sabar jer la tahan lapar tgk lauk pauk di depan mata..
kiteorg start masak dalam pukul 12..then pukul 4 dah siap ngunjung sekali..huhu...
cepat bukan?
ngunjung ni secara tidak langsung dapat membantu para2 suri rumah tak payah masak buke sebenarnya..
yela...dah ade makanan kunjungan buat aper masak lagi kan..buang masa dan buang bahan jer ...

semalam aku hampir nak batalkan puase..
ni gara2 atok n yana la ni...
adik aku ni yang bernama diana merengek2 mcm budak kecik mintak buke awl...
mak n nenek pujuk dia...
nenek siap bg dia rm50 lagi..
mak ai..punye la untung...tapi tak jugak dia benti rengek...
"ibu...adik nak buke..adik lapar.....boleh la ibu...huwaaa...ibu tlg la adik..."sambil2 menyelit kat tepi mak aku..dia dok merengek..
naik rimas aku..
lantas mak aku menjawab.."tahan la sikit.."

tibe2.....bunyi motor kriss modenas kedengaran...huhu...sudahh tentu atok aku yang baru balik masjid..then atok tanya nape la cucu atok ni menangis???..
lantas..mak aku menjawab...
"cucu atok ngah mogok nak makan"
hahhah....
ape lagi atok aku pun suruh yana buke...
siap diambilkan air botol soda dari peti ais n letak kat depan adik aku...
wahhhhhhh.....betapa hepynye adik aku tu..bile dah nampak air sejuk di depan mata..
aku plak tahan jer tgk btl air tu berais...
dia leh minum depan aku...
dah la aku tgh panas dan kehausan...
aku ade hati n niat buke gak time tu..ta;i bile tgk jam dah pukul 3 lebih aku tahan..
syaitan mmg manghasut aku...

heheh....lps jer settle sume tu..aku,atok,nenek,yana n mak pi azhar supplier untuk beli biskut raya..kami abis almost rm100 untuk kuih raye...
mmg sgt ramai org kat sane...sampai tak de parking...sungguh menakjubkan..
huhuu....
lepas abis duit kami pun pulang....

tapi yang penting dalam cerite aku ni ialah aku dapat rm100 dari atok aku...huhu...bestnye..
leh r aku shopping kasut raya..huhu

::the end::


No comments:

Post a Comment