Sunday, October 31, 2010

im reactive back

sory kawan2..
baru sekarang aku reactivekan balik blog aku..
bukan sebab tak ade idea untuk menulis...
tapi saje untuk merehatkan diri...
dah seminggu kot aku deactivekan blog ni...
now baru aku sempat aktifkan...

rindu siot dgn blog aku ni...
so ...ini la masa untuk membalas dendam..
mencoret dan menaip sebanyak mane ayat yang aku nak tulis...
dan inilah masenya untuk aku menjadi aktif...

anjung hati : rindu yang teramat sgt untuk meluahkan segala yang terbuku dihati di anjung ini agar dia mengerti perasaanku yang sebenarnye





















Saturday, October 30, 2010

J.O.D.O.H

Jika kamu memancing ikan....Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu....Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula ke dalam air begitu saja....Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.


Begitulah juga .........


Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang...Setelah ia mulai MENYAYANGIMU hendaklah kamu MENJAGA hatinya....Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja....Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatmu. ...


Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh.... cukuplah sekadar keperluanmu. ...Apabila sekali ia retak.... tentu sukar untuk kamu menambalnya semula.... Akhirnya ia dibuang....


Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi....Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya....Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa....Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya.... akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya.


Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya....Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi... yang kamu pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat.Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain..Terlalu ingin mengejar kelazatan.Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya. Kamu akan menyesal.


Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan..... yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu. MENYAYANGIMU..MENGASIHIMU. ..Mengapa kamu berlengah, cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain.


Terlalu mengejar kesempurnaan.Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain... Kamu juga yang akan MENYESAL.....
~renungan bersama~

P/S:aku bersedih dikala ini...berilah semangat pada ku wahai..........


Monday, October 25, 2010

Kerispatih Tapi Bukan Aku With Lyrics



Friday, October 22, 2010

kecewa

 KECEWA boleh didefinisikan sebagai satu perasaan sedih apabila kehendak atau keinginan kite pade sasuatu tidak dapat dipenuhi oleh diri sendiri atau org lain. Setiap manusia akan melalui atau merasai perasaan seperti ini. Sememangnya Allah telah mencipta manusia itu dengan mempunyai akal dan perasaan. kekecewaan yang berlaku pade individu itu berbeza dengan individu yang lain atas alasan yang lain. sebagai contoh, apabila kite kecewa dengan pasangan hidup kita, dia tidak dapat memenuhi kehendak kite menyebabkan kite kecewa dengan mereka. Kekecewaan yang teruk akan menyebabkan pasangan akan membuat keputusan berdasarkan emosi semata2...

hmmm...teror gak aku buat  fakta tentang kecewa kan...by the way aku tgh mengalami perasaan ini disebabkan...tuttttttttt....rahsia.. tak semua benda boleh di ceritekan dalam blog ini...ade certain part kite kene simpan..hidup ini tak semestinye bahagia selalu...kadang2 kite akan sedih, marah,menangis, kecewa dan gembira. lumrah hidup..dah mcm2 dugaan aku lalui...so i just take easy everything that happen to me.. selalunye kalau aku sedih atau kecewa dengan pasangan aku..aku akan open cerite kat blog ni...but i think enough la... dah taklarat dah nak luahkan dalam blog.. takut makin rase sakit plak...aku open cerite kat blog ni bukan sbb aku nak tunjuk kelemahan aku atau menjaja cerite,,,tapi aku cume nak bg klu n nak bg dia tahu dan faham aper yang aku rase.. dah byk sgt aku open cerite kat sini.but until now he doesn't understand what i mean. so i think, i will stop..keep  it in my heart for safely...


::im down deeply:
logos

Tuesday, October 19, 2010

S.a.Y.a.n.G

       I want U kn0w......



Saya nak kamu sihat,
Sebab saya risau kalau kamu sakit,
Saya nak kamu gembira,
Sebab saya tak hepi kalau kamu sedih,

Saya nak kamu ceria,
Sebab saya rasa sepi kalau kamu muram,
Saya nak kamu kuat,
Sebab saya lemah kalau kamu d0wn,
Saya nak kamu tau yang saya bukan bf kamu yg baik,r0mantik TAPI Saya nak cuba belajar utk jadi sedemikian....





 ♥♥♥♥♥♥♥♥   BERSAMA SELAMA NYA  ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥







Nota kaki : AKU ADALAH AKU.....tiada yg lain,tetap menjadi aku



  

Jerawat Oh Jerawat

Tips Kesihatan: Hapuskan Jerawat!



SALLY merenung ke bayangnya di cermin. Jerawat sudah sembuh hasil rawatan yang dijalani dengan bersungguh-sungguh. Selain berubat di klinik, dia juga rajin ke salon untuk mencuci mukanya. Tak cukup dengan itu dia turut mengamalkan rejim mencuci muka dan pemakanan sihat.

Setahun yang lalu masalah jerawat bagaikan tragedi ngeri yang menimpa Sally. Syukurlah dengan teknologi perubatan moden maka mimpi ngeri tersebut sudah berakhir dan kini hanya tinggal kesan parut kehitaman.

Baru-baru ini Sally datang bertemu saya. Dia bertanya sama ada parut parut tersebut dapat dipulihkan atau tidak.

“Bagaimanakah cara terbaik bagi memulihkah parut. Jika ada apakah peratusan ia boleh pulih semula?” tanya beliau bertalu-talu.

Semangat Sally tetap kental sebagaimana saya mengenalinya setahun lalu.

Saya yakin Sally akan berjaya merealisasikan impiannya.

Apakah sebenarnya parut jerawat?

Apabila jerawat sembuh, ia akan meninggalkan kesan kemerahan atau kesan parut hitam. Ini sebenarnya bukan parut jerawat tetapi kesan daripada radang jerawat . Jika tiada jerawat baru yang tumbuh, kulit akan sembuh dengan sendiri . Proses penyembuhan ini boleh mengambil masa 6 hingga 12 bulan. Kesan akibat jerawat lebih daripada setahun dikenali parut jerawat. Biasanya parut ini kekal dan membuatkan kulit muka kelihatan gelap dan kurang menarik. Untuk mengelakkannya rawatan awal boleh dilakukan.

Rawatan awal

Radang kulit disebabkan oleh jerawat adalah satu proses penyembuhan yang normal. Ada beberapa langkah yang boleh dilakukan untuk membantu merawat peringkat awal parut jerawat.

Pendedahan kepada matahari melambatkan proses penyembuhan radang jerawat dan boleh merosakkan kulit. Oleh itu pengunaan sunblock yang sesuai amat penting

Doktor boleh memberi krim tretinoin untuk mempercepatkan proses remodeling kulit.

Penggunaan peeling agent seperti AHA (Alpha Hydroxy Acid) yang bersesuaian juga boleh mempercepat kan proses remodeling kulit
Jangan memicit jerawat atau parut jerawat . Ini akan mengganggu proses penyembuhan jerawat. Ia juga boleh menyebabkan bakteria yang terdapat di dalam jerawat tersebar lebih ke dalam kulit. Ini boleh menyebabkan parut jerawat yang lebih dalam berlaku

Penggunaan krim antioksidan seperti Vitamin C juga membantu memulihkan kesan jerawat.

Rawatan parut jerawat

Dengan kemajuan teknologi laser dermatologi/ aesthetic , kini rawatan yang paling berkesan untuk rawatan parut jerawat adalah dengan menggunakan laser. Dua jenis laser yang paling berkesan adalah laser CO2 (karbon dioksida ) atau Erbium Yag. Kedua-dua laser ini adalah dalam kategori ablative. Ia bermaksud akan meratakan kawasan kulit yang dirawat dengan laser. Ia juga akan merangsang kulit untuk membentuk kolagen. Ini menyebabkan kulit akan kelihatan lebih tegang, kesan parut jerawat kurang dalam serta pori pori muka kelihatan lebih halus. Proses rawatan ini perlu dilakukan beberapa sesi di antara enam ke lapan minggu.

Masalah jerawat adalah masalah utama untuk remaja . Masalah ini menjadi lebih rumit apabila remaja mula mencuba pelbagai jenis produk. Saya boleh memberi beberapa tip dan panduan untuk remaja yang mempunyai masalah jerawat.

1. Amalkan banyak pemakanan yang mengandungi antioksidan yang tinggi seperti buah-buahan citrus, nenas, kiwi dan anggur. Kebanyakan sayur sayuran juga mempunyai antioxidan yang tinggi .

2. Stres juga boleh menjadikan jerawat tumbuh dengan banyak. Oleh itu lakukan aktiviti yang boleh mengurangkan stres dan menyihatkan seperti bersukan

3. Apa-apa produk yang diletakkan di muka mestilah bebas minyak, berasaskan air dan non-comedogenic (tidak menyumbat pori-pori muka). Gunakan pencuci muka yang sesuai dan jangan mencuci muka dengan sabun mandi.

4. Jika peralatan kosmetik anda menyebabkan tumbuh whitehead atau blackhead, tukar kepada jenama lain. Yang terbaik adalah kosmetik berasaskan mineral. Kosmetik di muka mesti dicuci sebelum tidur.

Perubahan hormon juga boleh menyebabkan jerawat yang teruk. Jika langkah langkah di atas tidak dapat membantu, rawatan seperti antibiotik, chemical peeling, photofacial dan rawatan hormon boleh membantu. Sila berjumpa dengan pakar kulit.

Parut di muka selalunya disebabkan oleh kesan jerawat. Namun begitu ia juga boleh disebabkan kesan kecederaan seperti terbakar atau luka. Setakat ini belum ada produk yang boleh merawat kesan parut dengan berkesan. Jika parut itu tidak dalam, rawatan seperti chemical peeling dan microdermabrasion boleh membantu mengurangkan masalah parut. Tetapi jika parut itu dalam dan banyak, rawatan yang sesuai adalah laser CO2 atau Erbium YAG. Rawatan yang diperlukan adalah sebanyak tiga ke lima sesi. Rawatan ini adalah yang terbaik untuk masalah parut.

Jerawat di badan

Untuk merawat Jerawat di badan , saya nasihatkan untuk mengambil antibiotik yang sesuai seperti Minocycline HCL. Ini bertujuan membunuh bakteria yang menyebabkan jerawat itu bengkak dan sakit. Semasa rawatan antibiotik , nada perlu menggunakan krim Benzoyl peroxide (seperti jenama Oxy) agar rawatan lebih berkesan. Jika jerawat tersebut mempunyai blackhead, rawatan seperti krim tretinoin perlu digunakan. Namun begitu anda dinasihatkan bertemu doktor untuk mengenal pasti rawatan yang sesuai.

Untuk rawatan terkini, terdapat dua jenis laser yang sangat berkesan untuk merawat jerawat iaitu Isolaz yang mendapat kelulusan untuk merawat jerawat tahap 1 hingga tahap 6 dan laser long pulse Nd:Yag. Kelebihan rawatan ini adalah ia ringkas, tidak sakit dan sangat berkesan.

(jabatan penerangan malaysia.)


aku telah copy paste artikel ini.,..bukan kerana tiada idea tetapi..disebabkan aku juga ade masalah sebegini rupe...ngeh3...byk duit membazir membeli produk kecantikan ....tapi mcm ni gak,,,, makan yang bukan2..tak jage muke tu yang masalah jer muke aku..nsb baik la bf aku ni menerima aku seadanya...kalu tak mesti dah cabut tinggalkan aku.....




Wednesday, October 13, 2010

My free signature

saje try untuk ade signature blog sendiri..
mcm kat bawah tuh..
cun tak...???.
mcm menarik jer tgk bloger kat luar sane
 ade "signature blog" dorang tiap kali dorang post entry..
so aku nak la jugak...hahha....
ngah tak de keje la katekan..sume keje dah siap..
.so tak de motif bos nak marahkan aku..
 pade saper2 yang agak2 nak try buat pi la laman ni


create ur signature for ur own blog...enjoy it..yeah...










Sunday, October 10, 2010

m0nday mo0d 11.10.10

hmmmm.....m0nday mo0d betul r aku ari nie...ad0yai..pelik btl ngan gf aku s0rang nie...
al-kisah nye gini...semalam aku kje pagi...s0 gf aku nie x kje la...pstu semalam majlis  si muzaffar (org planet) kawen...s0 aku x dapat la nk tgk...sah2 la x taw ape2..gf aku nie ade la tgk majlis tu kt n0na..ade la 1 lagu dye minat...nthen...beep.....msj masuk daaa....!!

"b.best gile r majlis muzaffar nie..ade 1 lagu ayg ske..tlg cri kn utk ayg ea"

dgn x taw lagu ape,tajuk ape,langsung xde klu...cm ner la bf kamo0 nk cri wahai sygku...
balik kje pkul 8 aku bkk la tv..tgk tv3 ade live "PERSANDINGAN KAYANGAN" pkul 9 mlm
aku tggu pkul 9 n tgk rr...tggu punye la tggu xde p0n lagu ape2..selawat ade rr..ad0yai..mne aku nk cri lagu nie...aku p0n tnye la gf aku..mne de lagu..selawat ade rr....nthen dye ckp mmg la xde..lagu tu ade taim kt rancangan n0na td..ad0yai..hmmm terang2 la aku x tgk sbb aku kje pagi..mlm tu aku td0 pkul 230 pagi..d0k mencari lagu yg gf aku nk sgt tu..hmm yela,syg gf punye pasal td0 lewat pun xpe la kn..d0k mencari x jumpe2..bingung dh nie..nk cri kt google xtaw nk ltk tajuk ape..ad0yai..last2 pc aku dok jaga aku td0..sbb aku trtid0 dpn pc..wakakaka ng0k bet0l...pagi td gf aku msj..beep..

"b,dpt x lagu yg ayg nk tu"


xdpt la syg...x taw lagu ape yg dye nk..petunjuk ap p0n dye x bg....ps2 k0rang faham2 ler..gf aku p0n majuk laaa.wlaup0n dye ckp dye ok tp pd hakikat nye mst dye marah kt aku sbb x dpt cri ap yg dye nak...dh fhm pangai dye...(d0k tertnye smpi skrg..salah aku ke?hmm xkire a sape slh..aku ttp says "s0ry"kt dye)


nota kaki:Mencari sesuatu tanpa sebarang petunjuk...kad jemputan kawen p0n ade letak peta bru dpt cri umh org kawen..lagu punye pasal smpi kne cirit birit tambah batuk dlu yg pulih ckit2 jew..ad0yai one m0re "s0ry" 2 my l0ve...

Mayumi Itsuwa duet Delon -Kokoro No Tomo

akhirnye dapat jugak cari lagu ni...
from me for me...
susah kan kalu kite mengharapkan sesorang bg lagu yang kite suke...hahha.
..lagi menyakitkan kalu kite minta, dan org tu bg alasan nak cari bgaimana n tolong ajar...
tanpa ade sebarang usaha..
mmg panas kan...???..
baru mintak lagu...bende senang..bukan susah pun...
mmg sgja suruh cari...untuk menguji same ade sanggup ker dia dapatkan bende yang kite suke..
.kalu mcm tu baik kite tak yah mintak..
.kite cari sendiri...hmmm....dari situ kite dah boleh nilaikan org tu mcm maner...
but aper2 pun..
cari sendiri lagu yang kite suke..
dan tujukan lagu yang kite suke untuk diri kite sendri






.Kokoronotomo - Delon & Mayumi Itsuwa


reff:
ai wa itsumo rarabai
tabi ni tsukareta toki
tada kokoro no tomo to
watashi o yonde

anata kara kurishimi o
ubaeta sono toki
watashi nimo ikiteyuku 
yuuki nga waite kuru

anata to deau made wa
kodoku na sasurai-bito
sono te no nukumori o
kanji sasete

reff2:
cintamu terbayang selalu
hingga waktu tidurku
saat kau menyebut namaku
kau memanggilku sayang

ketika cinta semakin dalam
segalanya pun berubah
kenangan indah tak terlupakan
menjadikan suatu pertanda

kau buka pintu hatiku
dalam kesepianku kau beri
sentuhan tulus cinta darimu
hapus air mataku

reff3:
cintamu terbayang selalu
sebuah perjalanan yg panjang
saat kau menyebut namaku
kau memanggilku sayang


::u make me hurt, make me sick, make me crying::