Sunday, January 8, 2012

Hati wanita

wanita..

saya seorang wanita..
wanita yang mempunyai hati dan perasaan..

sedar atau tidak sedar..
kadangkala kite sendiri pun tak dapat nak memahami hati kita..
hati seorang wanita yang penuh dengan rahsia..

alkisahnya...dalam 3 4 jam yang lepas..
berlakulah pertengkaran antara saya dengan si tunang..
mmg sudah menjadi perkara wajib mungkin setiap sebulan sekali kami pasti akan bergaduh
ahaa..
yea..saya memang pelik kenapa kejadian seperti ini berlaku..
dan setelah saya membuat kajian..
saya rasa saya sedang menuju ke arah P.M.S aka "Datang Bulan"
dah mase ini lah pergolakkan hormon telah berlaku..
dan hati wanita gagah seperti saya tetibe menjadi hati tisu..
alahai...buat malu saja...!!

dan selalunye ketika ini lah ramai kaum wanita akan rase sensitif..
akan rase mcm nak marah2 n rase macam nak nangis..
TETAPI..
mereka nak marah tiada sebab..
nak nangis pula tiada alasan..
so untuk melegakan perasaan mereka yang rase mcm nak marah2 tu, nak nangis tu..
mereka akan cari pasal dengan kaum adam,..
ha...bijak kan kaum wanita..
melepas geram pada si adam...
time ni la si kaum adam kene berjaga2..
KERANA.
si wanita akan cari pasal..
cari gaduh..
sehingga hatinye merasa puas..
sekecil mane pun bende tu, wanita akan perbesar2kan..

itu lah wanita..

Dan itu lah yang terjadi pada saya setiap bulan..
kesiankan pada kaum adam..
kesiannye si tunang,
setiap bulan menjadi mangsa..

bulan lepas, siap pulangkan cincin tunang..
hmm...tak giler ke?
(mmg giler)
benda kecik jer kot sampai nak pulangkan cin2..
hahha....bile di fikirkan dalam fikiran saya yang waras sekarang ni..
rase kelakar pun ada..
rase nak cepuk kepala saya sendiri pun ade,,
ye la...putus tunang bukan perkara yang boleh di buat main..
tapi dalam keadaan saya mcm tu pun saya boleh buat main..
ahhh... wanita mmg penuh emosi..

dan bulan ini..
hanya kerana si tunang nak pergi main bola sepak..
saya terus merajuk..
merajuk kerana si tunang tak melayan cerita2 saya..
ape ke peliknye ..
 actually kalau saya dalam keadaan normal..tak de pun saya nak ambil hati sangat..
bende kecik saya boleh merajuk bagai...
ape lah  teruk sangat saya ni..

PENYELESAIAN.

untuk melegakan hati dan perasaan yang berkocak2..
hati yang sedang penuh rase dendam..
air mata yang tak sabar ingin keluar dari tempatnye,,
apa lagi..
keluarlah semua ayat2 yang penuh "seni" di hantar pada si tunang..
biasalah lelaki mmg penuh dengan ego..
mane nak kalah..

mesej di balas..
tanda dia di pihak yang benar..
(dalam keadaan yang waras saya mengaku si tunang memg di pihak yang benar)
akan tetapi di sebabkan hormon yang tengah gile2
saya jugak ingin menang...
lantas ayat2 yang kejam di hantar lagi...

adalah la dalam sejam lebih jugak bergaduh..
setelah air mata banyak keluar,,,
hati sudah lega bile air mata sudah mengalir..
ketidakpuasan hati pun sudah dikeluarkan dan ditujukan kepasa si tunang..
akhirnya...saya yang meminta maaf...

ini lah wanita...
wanita penuh dengan teka teki..

saya telah men"google" sesuatu
dan terjumpa page ini..
saya amat tertarik dengan tulisan beliau..
ade yang benar tulisan beliau..

jom baca page beliau 
(credit)

point yang saya betul2 tertarik:

1. Setuju atau tidak pertama wanita ini inginkan diri mereka dihargai? Inginkan kehadiran mereka itu disedari dalam hidup lelaki. Rasanya penghargaan itu bukanlah sebagai balasan untuk apa yang mereka lakukan, tapi lebih kepada sifat sayang itu sendiri. Jiwa wanita yang lembut dan selalu menyerlahkan kasih sayang, berbanding lelaki yang lebih menyerlahkan ego itu membuatkan mereka merasa segala-galanya perlu untuk disayangi. Menghargai rasanya tak perlu dengan kemewahan yang tinggi. Cukup dengan kita sentiasa berada disisi mereka dan buat mereka tahu bahawa kita ini sayangkan mereka. Tak silap aku dengan ucapan “terima kasih” itu pun memberi makna besar terhadap wanita. Lagi-lagi kalau yang cakap tu lelaki yang dia admire, wah! Eh,betul ke wahai perempuan sekalian? ;)
2.Perkara kedua dalam memahami wanita bila mereka berhadapan dengan masalah. Maksudnya,bila si dia berhadapan dengan masalah. Wanita tak sama dengan lelaki dalam menangani masalah. Wanita hanya perlukan tempat untuk dia bercerita ataupun dalam erti kata lain seseorang yang sedia mendengar keluhan hati dia. Dengar luahan wanita ni tak susah seperti yang dijangka sebabnya kita yang lelaki ini tak perlu susah payah fikirkan penyelesaian masalah mereka kerana itu tak diperlukan. Bila mereka meluahkan masalah dan kita memberi lebih banyak penyelesaian tanpa dipinta tu yang keluar ayat “awak tak pernah nak faham saya!”. Betul? Luangkan sedikit masa dengan mendengar apa yang mereka ingin katakan dan jangan pula tidur masa dia tengah bercerita. Itu memang makin perang lah jawabnya. Hahaha.. Dengar dan respon sepatah dua. Kenapa sepatah dua? Sebabnya bila perempuan ni dah buat luahan dia akan terus bercerita dan bercerita dan bercerita sampai dia rasa lega. 
Point yang kedua..saya betul2 setuju..
dan point yang kedua tu saya tujukan kepasa si tunang..

apa yang dituliskan benar2 belaka..
saya bergaduh dengan si tunang..
untuk menarik perhatian dia..
saya ingin dimanjakan..
saya ingin di pujuk..
saya ingin rase di sayangi..
dan saya perlukan seorang pendengar yang boleh memberi respond kepada saya
agar saya tahu awak berminat mendengar dan memahami saya..
tidak menyelesaikan masalah pun tidak ape..
as long as hati saya rase sudah mula tenang, rase selamat bile adenya awak untuk mendengar


 wanita mempunyai hati yang penuh dengan kasih sayang, hati yang luhur bersih dan suci, dan disebabkan wanita mempunya rase itu la, Allah seringkali mendengar doa2 dari kaum wanita. Untunglah wanita.. =)

No comments:

Post a Comment