Thursday, February 21, 2013

uhukk..uhukkk..uhukk... i got cough..

assalammualaikum...

haiiiii...hoiii...holaaa...

fuhhhh...dah lame kan x update blog ni..
berhabuk rupenye...

tab telah di ambil oleh encik suami..nak update blog mcm mane kan...
nak kene ade lappy.. ( ade lappy pun malas update jugak kan)
eh?
dah ade suami rupenya...
diam - diam je kan...

hihihi...
okay itu kite cerite kemudian..
kalau cerita pasal suami, mmg panjang..
kalau cerite suami, mesti nak ade gambar..
.xde gambar, x syokk gitu nak kepoh..
ok kite skip cerite ni dulu

past week, saya dan encik suami pergi bercuti ke langkawi bersama company saya..
pergi free ye tuan 2 dan puan2
company trip ini dikire sbg honeymoon la jugak kan..
hahha
dapat jugak hnymoon free..
kikiki...
mmg macam2 tempat kami pergi..
aktiviti yang paling saya suke dan x sbr ialah island hopping
excited nak mandi la katekan..
konon2 nak belajar berenang lagi dgn suami
nak belajar tarapung pun x lepas
asyik tenggelam je..
asal tenggelam je minum air laut masin tu
ntah berape liter saya minum..
matahari plak dah terpacak...
mula dapat bersin2..
kerana syok sangat dengan air laut..
saya abaikan semua tu
buat2 sihat je la kan..
abis mandi laut air masin ..
pergi plak mandi kat air tawar
lega la jugak..yang melekit dah hilang..

mlm tu saya kena demam..
mmg panas..
aicond sume saya ttp
kesian  plak suami..
berpeluh agaknya..
sy hidupkan dan slowkn aircond..

saya baring lepas makan ubat..
encik suami selimutkan saya smpai keparas bahu..
saya tetap sejuk..
saya baring tegak x boleh gerakkan badan sikit pun..sendi2 semua dah sakit
sakitnye time tu..
dah 4 tahun saya x dapat demam ..dan akhirnya malam tu saya dapat demam..
start tu lah..batuk pun menghadirkan diri..
sampai skrg ni lah batuk saya x baik - baik..

bile dah batuk n x mahu makan ubat batuk..
pergi lah google..
konon2 dengan petua lame cepat la baik batuk ni..
antara petua yang saya cube amalkan:

petua 1:
- air asam jawa (paste) + air panas + gula

dah buat 3 or 4 kali kot..still jugak batuk..nampaknye petua ni x berkesan

petua 2 :
- limau kasturi + air panas + gula

dah minum 2 kali.
sekali buat sendiri + sekali lagi tukang gaji kat kedai tolong buatkn..muahaha.. x berkesan jugak

petua 3 :
 - limau kasturi sahaja

diperah sebanyak 4 biji.. then minum. sekali teguk saje ok..ini petua encik suami

tapi saya minum 2 3 kali teguk sebab masam..hahah..x berkesan jugak..berkesan untuk sementara saje 

petua 4:
- limau kasturi + asam merah

(sebelum saya buat petua no 3, saya dah buat pun petua no 4 ni dulu..
mcm x rela je nak minum air limau pior mcm petua kat atas tu...mahu perit tekak..
lps suami bising baru sy buat ikut petua no 3..hhoho)

makan macam tu je ok...2 n 3 biji jugak la makan..
masam wooo...ape lagi pergi la kedai runcit kat bawah ni..p beli asam merah.harga 50sen je..
asam merah tu saya letak kat tgh2 limau tu...sedap..dah x masam dah..makin galak saya makan limau tu..hahah..memandai buat petua sendiri ..boleh dijadikan petua ke???

petua 5:
- minyak bam + scarf

sapukan minyak bam kat leher then balut leher tu..

hehhe..saya pakai x berkesan..mungkin batuk saya serius..
tu petua yang saya bace kat blog orang.. x dapat nak di kesan plak tuan blog tu.. petua ke ni? kategori tips melegakan batuk waktu malam kot..

petua 6 :
- gula2 hack kaler hitam
- strepsil
]- fisherman
- woods

semua ni saya dah makan, tapi sayang 1 pun x berkesan..time makan je la x batuk,..
habis gula2 datang lah batuknye..


petua 7 :
- doa

petua yang ni, saya amalkan tiap2 hari selepas solat

itu je la yang mampu..hari2 saya doa..
saya redha di beri sakit ini,
saya bersyukur selama 4 thun kebelakangan ini, Allah telah berikan kesihatan yang berpanjangan untuk saya..tak mengapalah kalau saya di beri sakit ini.. sekurang2 nye di sebalik sakit ini , dosa2 kecil ku terhapus.. 

petua 8:
masih mencari petua yang baru untuk di aplikasikan berkesan ke tidak...
nnt dah baik n dah ade petua yang berkesan baru saya update
kalau xde petua yang berkesan terpaksalah saya terus ke petua terakhir

petua terakhir:
- hospital

pergi hospital, pastikan doktor yang merawat anda adalah doktor yang hensem mcm Aoran Aziz..

ohhh..aaron aziz...

jangan lupe dapatkan m.c ..dapat cuti free.. boleh dating dgn suami..
batuk pun nak mc ke..hehehe..haruslah..


apepun yang baik itu datangnya dari Allah S.W. T, yang buruk itu datangnya dari kita...
selagi kite boleh berusaha untuk sihat, maka haruslah berusaha..
jangan menyerah kalah...






 batuk yang berpanjangan

No comments:

Post a Comment