Wednesday, May 11, 2016

CCRIS PTPTN

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Lately ni, dah viral balik pasal ccris PTPTN,
saya adalah salah seorang daripadanya..
Yes...
Because of bayar mcm chipsmore..
Kejap bayar kejap tak bayar,
meaning tak konsisten la kan..

Siapa yang tercalon dalam ccris ni?

1. mereka yang tidak bayar secara konsisten
2. mereka yang bayar tidak cukup dari amaun sebenar

Bagi yang tidak pernah pinjam..anda boleh cakap macam2 .. tak kena batang hidung kann

ye..kami tahu dah pinjam perlu bayar
ye .. kami tahu hutang wajib bayar
ye.. kami tahu kalau kami tak bayar anak2 kami tidak dapat pinjaman..
ye ..kami tahu semua tu..

tapi...kita kena tahu

bahawasanya...

selepas mereka habis belajar tak semestinya mereka akan dapat kerja setanding dengan degree/diploma mereka..

bayangkan selepas saje habis belajar..
sebelum tunggu graduation..
saya bekerja sbgai kerani saje gajinye RM600.00

so .. andai kata ramai yang mengeluh tidak dapat bayar bulanan PTPTN..saya faham..
Lagi lah PTPTN konvesional caj perkhidmatan 3% .

Let we back to my story ..

macam mana saya boleh tahu yang nama saya telah di ccris ?

When my husband nak keluar kereta baru.

then gurantornye saya..

Bank reject because of my name dah masuk ccris.
maklumlah tak bayar..
so seram punye pasal..google la case2 berkenaan ccris ni..
seminggu jugak la..
tido tak lena, makan tak kenyang.. hahah.. asyik fikirkan PTPTipu je..hhehe

Disebabkan nak keluarkan kereta cepat, then sementara saya setlekan PTPTN, saya minta adik saya jadi gurantor pada suami saya,

lagi sekali bank reject because of hubungan antara mereka sekadar ipar

Then, bila nak gunakan adik kandung sendiri, bank pun cakap tak boleh atas alasan suami sudah berkahwin..

haiiii... macam2 pulak kerenah bank ni..
dah la susah nak approved... interest tinggi..
kalau banyak duit beli kereta cash lagi senang..

okay.. so nak tak nak saya kene setlekan PTPTN secepat mungkin,

Plus, Hutang kan wajib bayar..

okay.. so suatu hari tu saya puas google and baca pengalaman masing2 tentang ccris..
So saya cari eksekutif pemasaran melalui laman web PTPTN,..
sebab dorang cakap mereka boleh di bawa berunding  kan..
macam2 pegwai yang saya contact..
jawapan masing2 berlainan..
saya pun pelik..

first.. saya  check di area negeri 9,
saya whasaap dia..
so far ok..
dia bagitahu saya tunggakan saya sebanyak 12k
then perlu bayar half and tukar ke ujrah
saya cakap saya tak mampu nak bayar sampai 6k tu
then dia cakap boleh buat pengeluaran melalui kwsp..

saya gelak sendiri...
saya pun bagitahu..kwsp saya pun dah abis..
buat bayar rumah..hhaha

Then eksekutif tu minta saya bayar 2k.
saya tanya dia boleh ke kurang lagi 1k.
dia cakap tak boleh...
itu adalah bayaran minimum...
Plus saya mintak bayaran monthly diturunkan RM100.00 pun tak boleh
ok fine...

so saya cari orang lain pulak..
saya cari eksekutif di putrajaya
saya bagitahu masalah saya..
and you know what..
she said boleh je bayaran RM1000 untuk tunggakan.
dan bulanan pun boleh je RM100
hurmmm....saya dah jumpe orang yang betul..

Oleh kerana saya nak setlekan hari ahad,
saya pun cari la cawangan yang bukak hari ahad,
so the nearest is puchong
saya cari eksekutif pemasaran di situ,
lagi la hampeh.. dia cakap tunggakan perlu di bayar half or 25% dari tunggakan..
bile dia cakap mcm tu.. saya terus malas nak whasaap lagi
but she back to me on monday and asking me about the payment
so saya pun cakap saya akan setlekan di putrajaya..
lagipun lagi dekat..
then tetibe je dia cakap tak payah pergi putrajaya pun boleh..
just buat transfer online.. then agreement dia akan emailkan saje..
wauuuu...senang kan..
tapi im not interested la
because saya memang nak setlekan btul2.
and nak tanya mcm macam ttg ptptn ni..

So hari selasa.. saya ambil cuti,
alhamdulilah.. semuanya mudah saje..
buat payment RM1000 for tunggakan
then tukar kepada ujrah..

time itu jugak dapat aggreement..
Then monthly sy RM151.00..
mereka cakap boleh saje RM100.00 tapi kos pentadbiran akan jadi banyak
sebab tempoh yang kite amik panjang

Lepas setle semua tu..
saya akan dapat surat pengesahan bayaran balik
dan surat perjanjian ujrah yang baru

2 surat ini la yang diperlukan oleh bank untuk lepaskan loan.

sekarang saya tengah tunggu bank call
Doa banyak2.

Berkenaan dengan ccris,
Bila kita dah tukar ujrah.. automatik
tunggakan kita sudah jadi 0 balik..
tapi history tunggakan yang dulu masih ade..
Mereka akan perhatikan payment kite tiap2 bulan..
kalau ok baru remove.

so chaiyokkkkk..... bayar rumah boleh,,, tak kan bayar PTPTN tak boleh kot..

sindir diri sendirI la kannn .. hheheh









 PTPTN tu hutang..wajib bayar

30 comments:

  1. So afterctu loan lepas da?dia ada ckp x kena tggu 3 bulan baru apply loan semula?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup..Loan dah lepas. Then seminggu terus keluar kereta.

      Delete
    2. miss gune loan bnk apa yer untuk pinjaman kereta ?

      Delete
    3. Boleh bagi no.wasap eksekutif ptptn tu sis?

      Delete
    4. boleh bagi nama pegawai tu tak sangat memerlukan

      Delete
  2. nama saya pun ada sangkut sbb ccris ptptn ni. nk buat loan rumah tak lepas.
    sedangkan potong gaji stp bulan.
    macam2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haa.. better check terus dengan pegawai..banyak dah kes macam awak..

      Delete
    2. boleh share tak no contact peg.ptptn yg dpt bantu tu? sy pun sama, just mampu byar Rm1000 je tk tunggakan tu... tp diorg ckap kena settle kan 25% gak... help me

      Delete
    3. hi zubir,

      maaf telefon saya rosak. tak dapat nak bg no telefon pegawai tu. tapi awak boleh terus datang ke putrajaya. they all accepat ape pun amaun yang kite mampu.

      Delete
    4. terima kasih.

      pejabat putrajaya yg dkat mane ye? one stop centre ptptn presint 5 atau ptptn caw ayer 8, presint 8?

      Delete
    5. hi zubir,

      di kementerian pengajian tinggi presint 5, dekat dengan pullman. kat sana ada kaunter pembayaran dan pertanyaan.
      pergi la kaunter pertanyaan. pegawai akan terangkan and selesaikan masalah awak.

      Delete
  3. mcna ya,sy nak buat loan pon tersangkut.tunggakan sy skrg 6k..mcmna ya kalo sy nak setelkan dgn cepat,spy boleh buat loan?siapa ya yg awak pernah berhubung tu?boleh bg sy no org tu tak..����

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak duduk area mane ye ? awak boleh terus ke putrajaya. mereka accept je barape pun tunggakan yang kite nak bayar. maaf la. telefon saya rosak. tak dapat nak bagi.

      tunggakan saya yang dulu 10k. saya cume bayar 1k je.

      Delete
  4. Cik Anjung, lepas cik dh buat reschedule & restructure loan PTPTN tu...ape simbol yg terpapar kt report CCRIS cik? adakah C or T or 0? Sy dengar kalau simbol kt report CCRIS C atau T still nk buat loan kena reject. Minta pencerahan ~ Zulhilmi

    ReplyDelete
  5. Saya bayar PTPTN guna JomPAY melalui CIMB Clicks tanpa caj.

    Boleh refer link bawah ni.

    Bayar PTPTN tanpa caj melalui JomPAY

    ReplyDelete
  6. Hye sis.. Sis cakap macam mana kat kaunter yang sis nak bayar just 1k dr jumlah tertunggak tu?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya direct cakap.. saya tak cukup duit, cuma mampu bayar tunggakan 1k je.
      pegawai tu ok je

      Delete
  7. Pegi je kat ayer@8 presint 8 ..senang nak berurusan..amaun nak bayar tunggakan pon die boleh consider bayar sikit

    ReplyDelete
  8. salam. meaning to say that.. pembayaran tu depends pada pegawai ptptn la kan? ada yang boleh 1k? ada yang 2k or 20% mcm tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup... bergantung sebanyak mana yang kite mampu. terus terang saja. saya advise trus direct kat putrajaya.presint 5.

      Delete
  9. Maaf, tumpg tnya.. Pn buat loan kereta pakai bank apa?
    saya pn ada masalah.. tunggakan 34 bulan da settle..tp nk buat loan kereta masih sangkut

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya guna loan pbb..awak cume kene dapatkan surat pembayaran tunggakan dari pihak PTPTN. then loan akan lepas. insyaallah

      Delete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. salam sis, loan kereta sy sangkut. Bila tanya pegawai PTPTN dorg kata tak ade tunggakan. Sy bayar konsisten setiap bulan & byr lebih drpd jumlah perjanjian. Bile sy tanya ade masalah ke tak kalau bt personal loan, diorang kate xde masalah..bile try loan lebih 3 bank reject..Sedih sangat2 T_T

    ReplyDelete
  12. Hi.. boleh x sy dpt kan no pegawai ptptn bagi membolehkan sy bertanya lebih detail berkaitan ccris..

    ReplyDelete
  13. Saya pun ada tunggakan ptptn utk Diploma sampai 30 bulan. Saya dh settlekn tunggakan tu guna KWSP acct 2. Lepas tu, tukar pinjaman tu ke ujrah. Skrg tak de tunggakan. Tapi ccris report still tunjuk 34,2.. Agak risau sbb skrg sy nak apply loan kereta. Takut tak lepas. Saya ada surat utk pembayaran tunggakan tu and ada agreement ujrah. Agak2 blh lepas ke?

    ReplyDelete
  14. Dah lebih setahun grad tak start bayar ptptn lagi, takut jugak ni

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum, tumpang tanya, berapa lama proses resturcture tu, untuk dpt perjanjian baru and everything.

    ReplyDelete